Hanya ringkasan pada pemahaman saya, tahun 1998, harga emas rm33 segram, zakat fitrah sekitar rm2.70 sen. GST belum ada, beras pula sekilo dalam rm1.70 sen.

Mengapa saya bagi contoh tersebut? Saya bagi contoh tersebut untuk di perbandingankan mengapa Islam guna emas sebagai sukatan untuk memberi nilai pada zakat pendapatan, perniagaan, begitu juga harga beras bagi zakat fitrah.

Jadi, jika kita bandingkan dengan harga semasa pada harga emas, beras & kadar yang di kenakan cukai ( GST ), saya rasa rugi jadi orang Islam yang tidak faham pada nilai kerajaan & perbandingan agama.

Ahh! Kerajaan zalim, menindas, tidak membela nasib rakyat. Fikir semula nilai yang saya nyatakan. Adakah kerajaan yang zalim mengutip cukai, atau kita yang tak boleh fikir secara ‘orang yang beragama’! 🙂

