Bismillahirahmanirahim, Alhamdulillahirabilalamin wabihinastain, Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatu, salam sejahtera dan salam satu Malaysia.
Yang Amat Berhormat sahabat saya Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden Umno, barisan naib-naib presiden, ketua Jawa, ketua lanun dan ketua Turki, minta maaf yang saya hormati Tan Sri Pengerusi Tetap dan Tan Seri Timbalan Pengerusi Tetap, Ketua Wanita, Pemuda Puteri, barisan pimpinan tertinggi Umno, Yang Amat Berbahagia Tun Abdullah Badawi (terima kasih Pak Lah hadir) dan Tun Jane, sidang perwakilan,pemerhati, mahasiswa ,mahasiswi seterusnya tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian.

Alhamdulillah, kita sudah sampai kepada penghujung Perhimpunan Agung bagi tahun 2014. Kalau kita lihat dalam masa empat hari ini, dalam semua media cetak, dalam semua saluran televisyen dan media sosial, memang cerita Perhimpunan Agung ini menjadi berita utama. Apakah ini bukan tanda dan bukti bahawa platform politik yang terpenting, platform politik yang amat dinanti-nantikan pada saban tahun, tidak lain dan tidak bukan ialah Perhimpunan Agung parti UMNO kita ini?

Ini membuktikan bahawa walaupun kita berdepan dengan pelbagai cabaran dan dugaan, tidak ada siapapun yang dapat menafikan gah parti UMNO kita sehingga pada hari ini. Saya ingin memulakan ucapan penggulungan saya dengan menunjukkan edisi surat khabar, salinannya yang telah diterbitkan pada tanggal 1 September 1957. Kalau Pengerusi Tetap tunjuk surat khabar, saya pun nak tunjuk surat khabar. Tajuknya ialah pada masa itu, dalam bahasa Inggeris, ‘look with the past with gratitude, look to the future with confident’, (lihatlah masa lampau dengan kesyukuran, lihatlah masa depan dengan keyakinan) kata-kata Almarhum Tunku Abdul Rahman.

Pada pendapat saya kata-kata ini masih relevan dan masih tepat sehingga pada hari ini. Melihat masa lampau dengan penuh kesyukuran dan memandang masa depan dengan penuh keyakinan dan inilah hasil perjuangan parti keramat, parti UMNO kita. Saya berterima kasih pada sidang perwakilan dan saya berterima kasih pada semua jurucakap yang hampir semua telah menyambut tema ucapan dasar saya, saya memilih perkataan…apa dia? So-li-da-ri-ti!

Saya boleh pilih perkataan lain, satu, muafakat, ada wakil yang tanya, nak balik kampung macam mana nak cerita pada orang kampung, nak cerita pada mak long, pak long, mak ngah, pak ngah, macam mana nak terangkan apa dia itu solidariti? Solidariti bermakna bersatu dalam satu angkatan yang kukuh dan padu, itu dia solidariti, dan bila saya lihat akhbar tahun 1997 yang dimuatkan dengan cerita kisah sambutan hari kemerdekaan, bagaimana kemerdekaan itu telah dicapai, asas dia apa? Asas British bagi kita kemerdekaan dengan agak mudah kerana kekuatan yang kita telah memperlihatkan atas semangat solidariti.

Saya tengok wakil dari Permatang Pauh, dia gunakan perkataan keautentikan tetapi keautentikan itu belum masuk lagi dalam Kamus Dewan tapi solidariti sudah masuk, dan kalau kita sebut dengan intonasinya solidariti kita akan masukkannya dalam jiwa, dalam roh kita kerana inilah yang akan menjamin kita akan terus berjaya dalam masa pilihan raya akan datang dan selanjutnya.

Saya ucap terima kasih pada sidang perwakilan kerana menyentuh banyak perkara. Oleh kerana Pengerusi Biro Agama tidak berucap, Datuk Seri Jamil Khir, dia minta saya mengulas sedikit tentang maqasid syariah. Saya pernah berkata bahawa jika kita menganggap Malaysia ini di bawah pimpinan UMNO, berada di atas landasan perjuangan, mengikut syariat Islam dan hukum syarak dan ada orang kata sebaliknya pula, bagaimana kita hendak cari satu penilaian yang boleh menggambarkan bahawa negara Malaysia ini, hala tuju yang dibawa oleh UMNO dari dulu sampai sekarang ini adalah berpandu kepada tuntutan Islam yang sebenarnya, maka lahirlah cadangan supaya kita buat satu indeks syariah. Indeks syariah ini akan membuat penilaian sejauh mana negara ini bawah UMNO menjaga agama kita, menjaga akal, menjaga keturunan, menjaga nyawa dan menjaga harta benda. Lima tuntutan maqasid syariah.

Saya sudah meminta supaya satu task force ditubuhkan dikendalikan oleh Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan JAKIM jadi urusetianya terdiri daripada pakar agama dan Indeks Syariah ini untuk Malaysia. Ia akan dibentangkan pada Februari tahun depan tidak lama lagi. Apabila kita sudah bentangkan Indeks Syariah ini untuk Malaysia, kita boleh juga berbuat demikian untuk negara Islam yang lain supaya dengan ini mudah-mudahan kita boleh gambarkan dan tunjukkan supaya tidak ada sesiapa boleh sangkal sama sekali bahawa negara yang di bawah pimpinan UMNO ini adalah benar-benar menegakkan dan mengembangkan Islam di bumi yang bertuah ini.

Bercakap sedikit tentang soal ekonomi, ada orang kata apabila ekonomi negara kita pertumbuhannya 6.1 peratus dalam tempoh sembilan bulan tahun ini, kadar pencapaian Malaysia adalah tertinggi di kalangan negara Asia. Satu pencapaian yang boleh kita banggakan tapi ada juga orang kata dia tidak rasa angka 6.1 peratus, angka ini tapi tidak ada apa-apa relevan kepada dia.

Saya hendak beritahu bahawa kalau tidak dapat 6.1 peratus…kata dapat dua atau tiga peratus, tentu sekali kita semua akan merasai tekanan apatah lagi dalam tahun 1997… kalau kita masih ingat lagi apabila ekonomi merudum masa itu apa berlaku kita terpaksa potong peruntukan semua kementerian jabatan kerajaan sampai elaun sara hidup untuk penjawat awam pun terpaksa kita hadkan. Kalau tidak ada kadar pertumbuhan yang tinggi, macam mana kita boleh mengagihkan kekayaan, macam mana kita boleh beri peruntukan yang amat diperlukan untuk kawasan luar bandar yang mesti kita utamakan, untuk bidang pendidikan yang harus kita utamakan, untuk aspek yang penting kerana hasil negara, amat wajar kita tokok tambah. Dan dengan ini maka kita bolehlah melaksanakan termasuk apa yang amat dihasratkan agenda pemerkasaan ekonomi Bumiputra.

Ramai yang bercakap tentang GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan). Apabila kita tambah GST, saya tak dapat ramalkan lagi dengan rasionalisasi subsidi, kita tidak tahu tahu mungkin RM5 bilion atau RM10 bilion tambahan tahun hadapan. Kalau ada rezeki dan kalau ada peruntukan tambahan saya ambil semangat dan hasrat daripada Perhimpunan Agung UMNO ini. Hasrat perhimpunan agung ini apa? Supaya peruntukan ini dibelanjakan untuk kawasan luar bandar. Ini mesti kita utamakan untuk bidang pendidikan yang disebutkan oleh Timbalan Presiden (Tan Sri Muhyiddin Yassin) tadi mesti kita tambahkan. Pendapatan rendah orang Melayu kerana apa? Ini kerana kebanyakan berkelulusan SPM perlu diberikan latihan meningkatkan kemahiran. Kita tambah. Untuk perumahan orang muda, minta tambah rumah transit. Wakil daripada bahagian Kuala Kedah minta rumah PPR (Projek Perumahan Rakyat) lagi. Ini semua kita perlu tambah peruntukan melalui tambahan GST. Saya nak buktikan bahawa GST tidak bebankan rakyat dan GST akan membela rakyat.

Siapa kata GST tak menguntungkan? 160 lebih negara sudah laksanakan GST. Takkan mereka semua ini salah. Betul atau tidak? Takkanlah negara Burkino Faso yang miskin itu buat GST, yang kaya buat GST. Sebab apa kita perlu GST? Sebab ramai orang yang berniaga tidak bayar cukai. Apakah adil tuan-tuan bayar cukai? Tuan-tuan yang kerja tiap-tiap bulan ada penyata gaji. Tidak boleh elak bayar cukai. Yang berniaga kadang-kala ada satu, ada dua, ada tiga buku, yang dikatakan black economy ini, tidak bayar sampai ada jarak cukai sampai 30 peratus dalam negara kita. Mereka dapat perkhidmatan daripada kerajaan secara percuma. Maknanya mereka tidak bayar apa? Tak adil! Mereka patut bayar cukai kerana mereka perlu menampung perbelanjaan untuk rakyat. Inilah konsepnya. Sebab itu kita jangan politikkan GST ini. Kalau GST tidak baik tuan-tuan, saya tidak buat. Saya tidak buat. Cerita GST ini, sudah 20 tahun punya cerita. Berapa menteri kewangan termasuk ketua pembangkang, dia pernah cadangkan buat GST tarik balik lepas itu. Oleh itu, yakinlah bahawa niat kita tidak lain dan tidak bukan. Macam mana saya hendak cari hasil tiap-tiap kali perhimpunan minta lagi pembangunan luar bandar ditambah kerana di luar bandar adalah kubu kuat UMNO.

Tiap-tiap kali saya pandang pada muka Menteri Pembangunan Luar Bandar (Datuk Seri Mohd Shafie Apdal), saya sudah nampak bukan saja muka lanun…dia tak nak sebut tapi dia segan tapi saya sudah boleh baca dia nak dan bila saya dengar perbahasan MARA mesti kita tambah peruntukan kerana MARA apa? Kerana MARA itu institusi lambang Melayu Bumiputera. Banyak lagi anak-anak kita nak pergi luar negara tidak ada biasiswa. Anak sebahagian daripada saudari sekalian tidak ada biasiswa negeri. Nak pergi ke MARA, MARA kena tambah peruntukan. Daripada mana? Takkanlah kita hendak pinjam lagi. Kalau kita pinjam daripada institusi kewangan luar negara, kita akan kehilangan kedaulatan sebagai sebuah negara. Ini kita tak boleh benarkan. Kita mesti berdiri di atas kaki kita sendiri. Ada wakil yang bercakap tentang ramai graduan yang tidak ada pekerjaan. Dia tidak ada pekerjaan ini ada beberapa sebab. Antaranya sebab kebolehan dia berkomunikasi umpamanya bukan saja kelulusan ijazah tapi kebolehan dia berkomunikasi umpamanya kurang dan mungkin personalitinya dan sebagainya. Jadi apa caranya? Saya hendak minta supaya Skim Latihan 1Malaysia untuk graduan yang tidak ada pekerjaan ini ditambah 100 peratus lagi.

Saya sudah bercakap pagi tadi dengan Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar. Saya kata semua GLC (syarikat berkaitan kerajaan) kalau tahun depan rancangan 4,000 kita jadikan 10,000 untuk graduan kita yang tidak ada pekerjaan. Saya buat ini sekali lagi kerana apa? Kerana hasrat para perwakilan dalam perhimpunan. Lagi apa? Rizab Melayu? Tanah Rizab Melayu mestilah kita pertahankan. Jadi saya minta semua menteri besar negeri yang dikuasai oleh kita, memastikan tanah rizab itu jika dibuka untuk pembangunan digantikan dengan yang lain.

Keduanya, saya nak sebut tanah rizab ini jangan rizab saja. Ia mesti dibangunkan. Apabila hendak dibangunkan mesti ada sumber kewangan. Sekarang ini saya diberitahu bahawa ada kesukaran dari segi perundangan, National Land Code dan juga enakmen negeri untuk membolehkan akses kepada instrumen. Daripada Islamic Instrument pinjaman memajukan Tanah Rizab Melayu. Satu jawatankuasa ditubuhkan dan laporannya pun sudah disediakan dan saya hendak minta bahawa semua undang-undang yang perlu dipinda. Dibuat pindaan supaya Tanah Rizab Melayu ini boleh dibangunkan dengan nilai yang menguntungkan pemilik. Kita tidak boleh bangga dengan jumlah tanah tapi yang penting pulangannya kepada pemilik Tanah Rizab Melayu.

Saya tertarik dengan ucapan, YB Zahidi Abidin. Dia kata kalau tengok pada pembangkang, dia jaga pemimpin dia macam nak rak. Pemimpin tidak betul dia bela habis-habisan sampai sudah nampak spender (seluar dalam) besar pun, masih terlepas. Sampai kalau kata Ku Nan (Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor) spender besar tak terlepas. Apalagi setiausaha kerja kita…lagi besar. Tapi saya jamin dua-dua tak buat kerja ini. Dah keluar video dia boleh kata, “eh itu bukan saya, perut saya tak boroi.” Bukan boroi, terlepas, senang je.

Kalau kena pada orang UMNO, bukan saja pembangkang, orang UMNO sendiri kecam. Sudah lama terjun lombong dan terbongkang kita. Itu saya hendak kata, kalau hendak kuat, jagalah pemimpin kita. Kalau hendak buat, jagalah pemimpin kita. Kalau dia bersalah tegurlah dengan baik supaya parti kita kuat, kita boleh ke depan. Kita semua manusia biasa, tiada yang sempurna. Semuanya, mana-mana pun tiada. Orang yang kata kita, dia pun tidak sempurna. Jadi, kita sama-samalah jaga antara kita. Bantu parti kita kuat. Kita nak menang tak? Kita hendak menang pilihan raya.

Kita mesti faham, pembangkang lebih teruk daripada kita. Saya nak bawa satu maksud solidariti. Dalam akhbar dua hari lalu, Datuk Seri Anifah Aman, ditawarkan RM100 juta, lompat parti pada pilihan raya ke-12, 16 September 2008. Ditawarkan RM100 juta untuk bawa 10 ahli parlimen Barisan Nasional (BN) masuk pembangkang hendak tubuh kerajaan. Cerita ini sudah keluar dalam mahkamah. Saya petik dalam akhbar. Jangan kata saya subjudis. Tidak. Saya sudah periksa dengan peguam. Sebab sudah keluar, saya petik apa yang ditulis dalam akhbar. Datuk Seri Anifah Aman sudah diikat jamin, bebas daripada RM100 juta, nak tubuh kerajaan. Ini Mother of Corruption (Ibu segala rasuah). Kita, UMNO dituduh macam-macam tetapi yang buat angkara, parti pembangkang.

Sebab itu, saudara saudari, kita teruk, pembangkang lagi teruk. Boleh suruh wakil rakyat letak jawatan sebab isteri hendak bertanding. Suruh pula Menteri Besar (MB) yang tidak bersalah letak jawatan sebab isteri kena jadi MB. Cuba bayangkan kalau saya suruh MB Negeri Sembilan letak jawatan sebab isteri saya hendak jadi MB. Mati saya. Dia (isteri) tidak akan jadi MB. Jadi, Ketua Wanita UMNO Bahagian pun tidak mahu.

Apa yang kita boleh katakan, inilah ‘Nepotisme’ yang terbesar. Kenapa kita tidak salahkan mereka? Jangan serang kita, seranglah pembangkang. Saya setuju dengan kata-kata Datuk Seri Zahid Hamidi. Dia kata blogger, kadang-kadang tembak kita. Mana ada! Friendly fire is not friendly. Blogger kita, dia cari makan dengan siapa? Pergilah tembak pembangkang! Itu cara kita untuk menang dalam peperangan.

Jangan berperang sesama sendiri. Tidak masuk akal. Bangang namanya! Saya belajar perkataan daripada isteri saya (bahasa minang).

Ini semua menyebabkan kita lemah. Kita lemah kerana kita sendiri buat masalah pada kita. Cuba kita tidak buat masalah, menghayati solidariti! Parti UMNO akan sentiasa kuat. Insya-Allah.

Saya hendak cakap sedikit tentang peremajaan. Saya setuju dengan cakap Ketua Pemuda UMNO, Khairi Jamaludin. Saya tahu, saya bekas Ketua Pemuda Malaysia dulu. Saya tahu. Zaman saya pun ada puluhan bahagian ada masalah dengan Ketua Pemuda bahagian. Kita tahu semua ini belaka. Sampai apabila UMNO diharamkan, ada rombongan datang mendesak supaya tidak lantik jadi ketua Pemuda bahagian. Saya tahu ada banyak masalah. Sebab itu, kita kata peremajaan parti.

Meremajakan parti, kita mesti faham bahawa kita ada tiga golongan dalam UMNO. Kita perlukan ketiga-tiga golongan, untuk bentuk kerjasama sebagai satu haluan. Kalau duduk sekeliling, kita diserang ke, tidak diserang ke, tidak akan wujud keadaan solidariti. Dalam pada itu, berilah peluang. Mana yang patut kita beri peluang, kita beri. Orang muda kita akan beri lebih banyak peluang, tapi mesti layak, ada merit dan mesti layak sebagai ahli UMNO. Perlu menepati kriteria, bukan sembarangan orang. Hari ini masuk UMNO, terus mahu bertanding. Tidak boleh. Kita uji dulu, jadi perdana felo, setiausaha politik, atau apa saja! Barulah sampai masa kita ambil.

Ada masa kita perlu kepada orang lama. Macam di Pilihan Raya Kecil Pengkalan Kubur, kita pilih orang lama, Ustaz Md Radzi. Menang besar, orang lama. Ada masa kita perlu pada orang muda. Kita tengok Irmohizam (Datuk) di Kuala Selangor bertanding dengan Dr Zul, kalah dia. Pergi kenduri, beri RM30. Dalam UMNO, RM30 tidak dipandang. Dia beri kerana dia tidak mampu, tetapi cara dia menampakkan dia, autentik. Orang kesian, dia menang. Biarlah. Cara dia lain. Itu stail dia. Dia tidak pakai stokin merah, merah berbelang-belang. Bukan merah tapi merah berbelang, seluar bukan main ketat lagi. Masing-masing ada stail. Saya tidak berani ikut stail dia. Jangan ya. Sebab itulah saya hendak kata, kita perlukan pada seseorang.

Apabila berlaku peremajaan, banyak panggilan yang saya terima, sms. “Saya ini patut berhenti ke? dan macam-macam lagi. Kalau dari Utara, dia kata, “Najib, hang sudah tidak mahu kami hak tua-tua ni kah? Dia kata macam itu pada saya. Yang dari Kelantan, “Demo, tokse doh ke ore tuo ni? Tidak mahu ke? Saya kata sabar, sabar. Bila pula chek tidak mahu? Semua kita mahu. Yang dari Pantai Timur pula, “Buke lagu tu, dok eh kita nak semua. Hendak belaka”. Yang penting, kita remajakan jasad. Satu jasad. Jasad remaja macam mana? Jangan ada penyakit, jangan ada kencing manis, darah tinggi, jaga ‘perkakas’. Maaf, ini pengaruh tuan pengerusi pada saya. Kita remajakan akar, strategi baru, ada pelan, moden mesti ada, sosial media, pandai guna sosial media dan remajakan roh perjuangan UMNO.

Saya tertarik pada dua orang dalam perhimpunan. Yang pertama, Datuk Hajah Rahmah Haji Kassim, 90, yang menyerahkan gelang membiayai rombongan Tunku (Abdul Rahman Putra). Dia selalu datang ke perhimpunan. Maknanya, roh dia kuat. Spirit of UMNO strong (semangat UMNO kuat). Sampai dia ingatkan Tunku, menitiskan air mata. Inilah peremajaan yang kita maksudkan, roh kita.

Lagi seorang, Dr Mohd Nawar, wakil Kedah, orang Pokok Sena. Apa dia kata?. “Setiap butir nasi yang dia makan itu hasil perjuangan UMNO. Saya tersentuh perasaan. Setiap kali sesuap nasi yang dia makan itu, dia rasa itu hasil perjuangan UMNO. Sebab itu, dia merasa nasi. Disebabkan UMNO, dia jadi pakar bedah, sebab UMNO dia dapat menyara keluarga, terhutang budi. Inilah peremajaan UMNO hari ini.

Bukan orang dapat kekayaan, lupa UMNO. Dapat kekayaan lupa pada UMNO, dapat jawatan dari UMNO tinggalkan UMNO, dapat serba serbi tinggalkan UMNO. Ini bukan peremaajan UMNO tapi pengkhianat UMNO.

Oleh itu, saudara saudari marilah kita bersama-sama meneruskan perjuangan kita, perjuangan kita ini, ingatlah jika rosak UMNO maka tersingkirlah kita, jika terbuangnya UMNO maka hanyutlah kita. Percayalah jika kuatnya UMNO pasti terjaminlah kita, jika hebat UMNO pasti berjayalah kita, maka yakinlah dengan mata hati kerana segala tindakan sudah diperhalusi. Usahlah dipertikai dan diragui. Berilah kepercayaan sepenuh hati hilangkan resah dan gelisah, janji yang dilafazkan tiada dimungkiri. Segala keputusan dan tindakan Melayu dan Bumiputera tidak pernah kita dilupakan.

Tariklah nafas kita, tarikan bersama roh perjuangan, tariklah bersama nafas keberanian, tariklah bersama nafas keyakinan, jadilah kita barisan hadapan untuk mempertahan tindakan dan keputusan yang dibuat parti, jadilah kita barisan hadapan untuk mempertahan maruah parti dan usah biar ia dicemari. Berjanjilah selagi hayat dikandung badan, selagi mentari masih menyinar parti UMNO kita kukuhkan, Melayu dan Bumiputera kita pertahankan, agama Islam dimuliakan, Malaysia kita makmurkan, maju UMNO, maju Melayu, maju Bumiputera.