mudah berkata dari melaksana, mudah juga menuding kepada yang berwajib tanpa usul periksa. tapi itulah hakikat yang perlu di telan dalam cabaran dunia masa kini.
dasar pendidikan yang berorientasikan ‘kecemerlangan akedemik’ yang wujud secara meluas di sekolah dan institusi pengajian tinggi sekarang haruslah di bendung segera agar ianya tidak menjadi budaya usang yang mengugat nilai mulia dan keberkesanannya.
hentikan segera cara hidup materealistik yang mengenepikan budaya akhlak yang mengejar kekayaan dan kesenangan wang ringgit, status, kedudukan dalam politik, pangkat dan sebagainya.
harus segera menimbang atau memansuhkan dasar ekonomi yang terlalu memihak kepada keuntungan semata-mata, yang membelakangkan urusan kebajikan manusia sehingga menyebabkan golongan pemodal dan golongan berada menguasai keseluruhan pertumbuhan ekonomi negara yang tidak di jiwai oleh akhlak mulia. Peranan pemerintah bukan hanya mengenakan cukai atau menerima imbuhan, tapi fikirkan kemasyalatan atau kemudaratan kepada masyarakat dan rakyat umumnya.
kita harus berubah! Ubah segera kurikulum sekolah yang berbentuk sekular di semua peringkat dan gantikan dengan sistem pendidikan berteraskan islam. tuntutan keperluan beragama dan bangsa lain yang perlu juga di hormati. bukan kerana agama tertentu kita boleh merumuskan bahasa pengajian itu berteraskan keperluan mempelajari ilmu agama. pilihlah agama yang di rasakan paling sesuai untuk di jadikan pedoman.
pengisian hidup generasi yang lebih berilmu, nilai akedemik, perubahan teknologi dan keperluan kumpulan yang berkemahiran.
belia yang budiman, membuat kebajikan, amal jariah dan berpersatuan. kepimpinan dalam kumpulan dan juga masyarakat.
boleh juga dengan semua aktiviti bersukan dan kegiatan yang tidak bertentangan dengan syariat.
ini adalah masa yang memerlukan keperihatinan yang lebih dari semua pihak dalam merealisasikan sistem akhlak yang sebenar. ancaman sekularisme yang semakin mencabar. sentuhan dan pendekatan islam secara menyeluruh semestinya berasaskan al-quran dan al-sunnah. Pandangan ulama dan cerdik pandai islam yang tegas dan berani.
tidak ada penyelesaian yang benar jitu, seandainya umat islam masih berdolak dalik dengan sentimen kepentingan dasar-dasar pendidikan. cabaran ini hanya akan merugikan bangsa dan negara kita sendiri jika masih berlengah-lengah.
saya nyatakan cara islam kerana islam itu agama yang saya anuti, jika ada yang berpendapat bahawa sistem pembelajaran lain yang oleh mengatasi cara islam, boleh sahaja merumuskankan tanpa sekatan. kita sama-sama boleh merealisasikan pendidikan dan pengajaran yang lebik baik.
tidak mungkin kefahaman seorang manusia boleh di jelaskan dengan serangkap pantun atau penulisan yang dikategorikan sebagai tidak ilmiah atau bahasa pasar yang merosakkan, tapi lihatlah kepada kesungguhan orang yang mahu menjadikan sesebuah kehidupan itu lebih baik dari sebelumnya. terimalah.

Advertisements